Kirjat
- Foster, R., Martusewicz, R., & Mäkelä, J. (eds.) (2019). Art, EcoJustice, and Education. Intersecting theories and practices. New York: Routledge.
- Foster, R. (2012). The Pedagogy of Recognition: Dancing Identity and Mutuality. Doctoral dissertation. Acta Universitatis Tamperensis 1779. Tampere University Press.
- Foster, R. (2015). Tanssi-innostaminen. Kohti yksilön ja yhteisön hyvinvointia. Helsinki: Books on Demand.
- Foster, R. (2017). Minkälainen tahansa tavallinen. Poetic Inquiry. Helsinki: Books on Demand.
- Foster, R. (forthcoming, under contract). Dance Animateuring. Towards the Wellbeing of Individuals and Communities. Amsterdam: Sense Publishers.
Tieteelliset artikkelit ja kirjojen luvut
- Foster, R., Mnemo ZIN, Keto, S. & Pulkki, J. (2022). Recognizing Ecosocialization in Childhood Memories, Educational Studies, DOI: 10.1080/00131946.2022.2051031
- Foster, R. (2022, reprint). Visual arts campaigns. In Popularizing Scholarly Research: Research Methods and Practices. P. Leavy (ed.) New York: Oxford University Press.
- Foster, R., Salonen, A. O. & Sutela, K. (2022). Taidekasvatuksen ekososiaalinen kehys: Kohti kestävyystietoista elämänorientaatiota. Kasvatus 53 (2), 118–129. https://doi.org/10.33348/kvt.115918
- Foster, R., Mansikka-aho, A. & Salonen, A.O. (2022). Ekososiaalinen sivistys osallistumisen, vaikuttamisen ja kestävän tulevaisuuden rakentamisen pohjana. In Laaja-alainen osaaminen koulussa — Ajattelijana ja oppijana kehittyminen. N. Hienonen, P. Nilivaara, M. Saarnio & M.-P. Vainikainen (eds.) Helsinki: Gaudeamus.
- Foster, R. (2022). Toiseuden moninainen kokemus: Tutkimusrunous taistelevan vammaistutkimuksen menetelmänä. Aikuiskasvatus, 42(1), 50–66. https://doi.org/10.33336/aik.115553
- Foster, R. & Turkki, N. (2021) EcoJustice Approach to Dance Education, Journal of Dance Education, DOI: 10.1080/15290824.2021.1906430
- Keto, S. & Foster, R. (2021) Ecosocialization – an Ecological Turn in the Process of Socialization, International Studies in Sociology of Education, 30:1-2, 34-52, DOI: 10.1080/09620214.2020.1854826
- Järvinen, S., Foster, R., & Morris, N. (2020). Ympäristöinnostaja luontokokemusten ja ekososiaalisesti merkittävien suhteiden välittäjänä. Sosiaalipedagoginen Aikakauskirja, 21, 39–62. https://doi.org/10.30675/sa.91582
- Foster, R. (2020). Ricoeurin polku tunnistamisesta ja tuntemisesta tunnustukseen. In O. Hirvonen (ed.) Tunnustuksen filosofia ja politiikka. Helsinki: SKS.
- Foster, R., Salonen, A. O. & Keto, S. (2019) Kestävyystietoinen elämänorientaatio pedagogisena haasteena ja mahdollisuutena. In Opetussuunnitelmatutkimus – ajan merkkejä ja siirtymiä. T. Autio, L. Hakala & T.Kujala (eds.) Tampere University Press.
- Foster, R. (2019). Visual art campaigns. In The Oxford Handbook of Methods for Public Scholarship. P. Leavy (ed.) New York: Oxford University Press.
- Foster, R. (2019). Recognizing Mutuality: The More-than-human World and Me. In Art, EcoJustice, and Education. R. Foster, R. Martusewicz, & J. Mäkelä (eds.). New York: Routledge.
- Foster, R. (2017). Nykytaidekasvatus toisintekemisenä ekososiaalisten kriisien aikakaudella. Sosiaalipedagogiikan aikakauskirja 2017.
- Foster, R. (2016). Hiljainen kosketus – kohti ekofilosofista kasvatusta. In A. Suominen (ed.) Taidekasvatus ympäristöhuolen aikakaudella – avauksia, suuntia, mahdollisuuksia. Helsinki: Aalto ARTS Books.
- Foster, R. (2014). Egottomuuden kokemus tanssi-innostamisessa. In Ajan kasvatus. Kasvatusfilosofia aikalaiskritiikkinä. A. Saari, O.-J. Jokisaari, & V.-M. Värri (eds.). Tampere University Press.
- Foster, R. (2014). The presence of real reality: six theses on dance animateuring. Nordic Journal of Dance – practice, education and research. Volume 5 (2), 2014.
- Foster, R. (2013). Tunnustuksen pedagogia – nuorten miesten identiteetin ja vastavuoroisuuden tanssi. Lectio Praecursoria. Nuorisotutkimus 2/2013. 31. Vuosikerta.
- Foster, R. (2012). Tanssi-innostaminen herkistäjänä keholliseen ymmärrykseen. Sosiaalipedagoginen aikakauskirja. Vuosikirja 2012. 13. Vuosikerta.
- Foster, R. (2012). Tunnustusta tanssien. Kasvatus 2/2012.
- Foster, R. (2012). Dancing recognition. Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 46, 2012, 721-725. 4th World Conference on Educational Sciences (WCES-2012) 02-05 February 2012 Barcelona, Spain. G. A. Baskan, F. Ozdamli, S. Kanbul and D. Özcan (eds.).
Muita akateemisia artikkeleita
- Foster, R. (2021). Ylevämmällä ihmisyyden kertomuksella kestävämpään tulevaisuuteen. Book review. (Joutsenvirta, Maria & Salonen, Arto O. Sivistys vaurautena – radikaalisti, mutta lempeästi kohti kestävää yhteiskuntaa. Basam Books, Helsinki 2020 sekä Salonen, Arto O., Kurenlahti, Mikko & Jaaksi Ari. Rakkautta ja valoa – tie hyvään tulevaisuuteen. Docendo, Jyväskylä 2021.) Sosiaalipedagoginen Aikakauskirja, 22, 235–240. https://doi.org/10.30675/sa.111923
- Foster, R. & Martusewicz, R. (2019). Introduction: Contemporary art as Critical, Revitalizing, and Imaginative Practice toward Sustainable Communities. In R. Foster, J. Mäkelä & R. Martusewicz (eds.) Art, EcoJustice, and Education. Intersecting Theories and Practices. New York: Routledge.
- Foster, R. (2019). Silent Walk — An Eco-Critical Artistic Approach. Synnyt / Origins special issue: Interventions in Art Education. European InSEA Congress proceedings: Interventions in Art Education. Aalto University 18.-21.6.2018. Mira Kallio-Tavin and Oleksandra Sushchenko (eds.). https://wiki.aalto.fi/download/attachments/172982817/263_Raisa_Hannele_Foster.pdf?version=1&modificationDate=1564523276122&api=v2
- Foster, R. (2018). Kasvatuksella kohti ekologista viisautta. Book review. (Veli-Matti Värri: Kasvatus ekokriisin aikana). Sosiaalipedagoginen Aikakauskirja, vuosikirja 2018, vol 19, 127-131. https://doi.org/10.30675/sa.77443
- Foster, R. (2013). Tunnustuksen pedagogia – nuorten miesten identiteetin ja vastavuoroisuuden tanssi. Lectio Praecursoria. Nuorisotutkimus 2/2013. 31. Vuosikerta. [The pedagogy of recognition – young men’s dance of identity and mutuality]
Artikkelit ja kirjanluvut ammattikirjallisuudessa
- Salonen, A. & Foster, R. (2021). Irtiolemisesta merkitykselliseksi osaksi maailmaa. In R. Haverinen, K. Mattila, A. Neuvonen, R. Saramäki & O. Sillanaukee (eds.) Ihminen osana elonkirjoa. Luontosuhteet, luontokäsitykset ja sivistys kestävyyskriisin aikakaudella. Helsinki: Sitra, 52–64, https://www.sitra.fi/app/uploads/2021/12/sitra-ihminen-osana-elonkirjoa.pdf
- Foster, R. (2021). Taiteen ja elämän ainutkertaisuus tekee niistä arvokasta. Tietoasiantuntija 2–3/2021. https://www.tietojohtaminen.com/sites/default/files/foster.pdf
- Foster, R. (2020). Taiteella kohti ympäristöviisautta. In H. Cantell, E. Aarnio–Linnanvuori & S. Tani. Ympäristökasvatus. Kestävän tulevaisuuden käsikirja. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Foster, R. (2020) Ekososiaalinen oikeudenmukaisuus taiteen tekemisen viitekehyksenä. Liikekieli, 1/2020. http://www.liikekieli.com/raisa-foster-ekososiaalinen-oikeudenmukaisuus-taiteen-tekemisen-viitekehyksena/
- Foster, R. (2018) Tunnustusperustainen johtajuus. Liitos, 3/2018 https://www.teme.fi/fi/ajankohtaista-stst/tunnustusperustainen-johtajuus/
- Foster, R., Keto, S. & Salonen A. O. (2018). Viheliäisten ongelmien taustalla ovat samat syyt. Aikuiskasvatus 12.11.2018. https://aikuiskasvatus.fi/blogi/viheliaisten-ongelmien-taustalla-ovat-samat-syyt/
- Foster, R. (2016). Nykytaidekasvatuksella kohti ekososiaalista oikeudenmukaisuutta. In R. Ekoluoma & H. Hyttinen (eds.) Samassa tilassa. Yhteisöteatteri osallisuuden mahdollistajana. Centria. Raportteja ja selvityksiä, 14. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/121138/978-952-7173-13-8%20.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Foster, R. (2015). Tanssi-innostaminen. Kohti yksilön ja yhteisön hyvinvointia. Helsinki: Books on Demand.
- Foster, R. (2013). Tanssi-innostaminen toisintekemisen tilana. A. Harju ja R. Liski (eds.) Kansalaisfoorumi 2013–2014. Sivistysliitto Kansalaisfoorumi SKAF ry.
- Foster, R. (2013). Tunnustuksen pedagogia teatterikasvatuksessa. In J. Juhola (ed.) Draamalabra. Teatteri työssä. Suomen Nuoriso-opisto, Teatterin osaamiskeskus -hanke. https://issuu.com/mainostoimistogroteski/docs/draamalabra_teatterityossa_net/22
- Foster, R. (ed.) (2011). Taidekaari-kulttuurikasvatusohjelma. Perusopetuksen opetussuunnitelmaliite. TAITE yksikkö, Museopalvelut, Tampereen kaupunki.
- Foster, R. (2010). Tanssi-innostaminen kehittymisen tukena. In M. Tawast (ed.) Tanssin paikka/ Tid för dans. Tanssin tiedotuskeskuksen 30-vuotisjuhlajulkaisu.
Popularisoidut artikkelit
- Foster, R. (2020). Emme voi jatkaa itsemme nostamista muun elämän yläpuolelle. University of the Arts Helsinki, Blogs, 9.12.2020. https://blogit.uniarts.fi/en/post/taideyliopiston-dosentti-raisa-foster-emme-voi-jatkaa-itsemme-nostamista-muun-elaman-ylapuolelle/
- Foster, R. (2020). He died for my sins. In J. Suoranta (edit.) Visual Catalysts / Visuaaliset katalyytit. CICAT2025, Tampereen ammattikorkeakoulun julkaisuja. https://cicat2025.turkuamk.fi/en/visual-catalysts/book/
- Foster, R. (2020). Taiteilija systeemiajattelun asiantuntijana. Pirkanmaan Tanssin Keskus ry. 31.8.2020, https://www.pirkanmaantanssinkeskus.fi/poikkeustila-14-foster/
- Foster, R, (2020). Taide osoittaa elämän itseisarvon ja ainutkertaisuuden. Pirkanmaan Tanssin Keskus ry. 7.7.2020, https://www.pirkanmaantanssinkeskus.fi/poikkeustila-3-foster/
- Foster, R. (2019).Tunnustusperustainen johtajuus tuo kultaa. Puheenvuoro. Uusi Suomi. 1.6.2019.
- Foster, R. (2019). Tieteen luoma illuusio objektiivisesta totuudesta on johtanut ekokriisiin. Puheenvuoro. Uusi Suomi. 16.5.2019.
- Foster, R. (2018). Tärkeintä on tunnustus – myös pojille. Puheenvuoro. Uusi Suomi. 20.4.2018.
Verkko-opetusmateriaalit
Lue julkaisujani: ACADEMIA.EDU