Edellisessä tekstissä hahmottelin ensimmäisen eli tunnistamisen askeleen kohti parempaan pedagogiikkaa. Tämän tekstin aiheena on toinen tunnustuksen pedagogian kolmesta askeleesta – itsetuntemus.
Toisinaan esimerkiksi taidekasvatuksen merkitystä koulussa perusteellaan itsetunnon kohottajana. Kuitenkin tärkeämpää kuin itsetunnon vahvistaminen, on nimenomaan itsetuntemuksen harjoittaminen. Taidekasvatus voikin parhaimmillaan opettaa kriittistä reflektiota. Toisaalta, on tärkeätä huomata, että taidekasvatus, tai mikä tahansa muukaan oppiaine, ei sinällään takaa kriittistä otetta.
Kasvatus ei siis voi olla ainoastaan oppijan sosiaalistamista olemassa oleviin totuuksiin ja malleihin, vaan kasvatukseen tulisi aina sisältyä kriittinen asenne. Kasvatus voi olla toisintekemistä, kuten olen eräässä artikkelissani kirjoittanut.
Kriittisyys ei kuitenkaan tarkoita pessimismiä vaan tervettä epäilystä vallitsevia “totuuksia” kohtaan. Usein juuri lapsia kuuntelemalla, voi myös aikuinen oppia kyseenalaistamaan itsestäänselvyyksinä pidettyjä normeja ja rekenteita. Lapsi tarkkailee maailmaa aistit auki, hän ihmettelee ja esittää tarkkoja havaintoja ja kysymyksiä. Kasvattaja voi joko ruokkia tätä luontaista oppimisen ja tutkimisen asennetta tai tappaa lapsen innostuksen maailman ja oman itsensä ihmettelyyn.
Ihmisen identiteetti muotoutuu jatkuvasti omien ja toisten luomien kertomusten kautta: kuka minä olen? On siis hyvin oleellista, miten lapsesta puhutaan ja miten hän sitä kautta oppii myös itse puhumaan itsestään. Ei ole olemassa mitään pysyvää identiteettiä, jonka ihmisen tulee omaksua kasvaessaan “aikuiseksi”, vaan minuus rakentuu läpi elämän. Käsitys omasta itsestä muodostuu aina suhteessa toisiin ihmisiin ja muuhunkin elämään tällä planeetalla. Kasvattajan tehtävänä on tukea tätä itsetuntemuksen prosessia: kuka minä olen tässä maailmassa?
KIINNOSTUITKO? Liity sähköpostilistalleni, niin saat tiedon uusimmista blogiteksteistäni sekä IGTV- ja Youtube-lähetyksistäni.
Sosiaalipedagogiikan (Itä-Suomen yliopisto) ja tanssipedagogiikan (Taideyliopisto) dosentti ja monialainen taiteilija. Tutkinut erityisesti taiteen mahdollisuuksia kestävämmän tulevaisuuden rakentamisessa. Kehittänyt tunnustusperustaisen kasvatuksen ja johtajuuden mallin yhteisöjen kehittämisen tarpeisiin.
© Raisa Foster, 2019